Görücü Usulü Evlilik Nedir? 1

Bir önceki yazımda muhafazakâr genç kızların yeni trendi hakkında bir şeyler yazacağımdan bahsetmiştim. Lakin o konuya girmeden önce bir giriş yazısı yazıp size görücü usulü ne demek ondan bahsetmem gerekiyor.

Zihninizde görücü usulünün ne demek olduğunu biliyoruz herhalde, gibi bir düşünce hâsıl olduysa derim ki; 

“Siz görücü usulünü bir de benden dinleyin.”

Benim anne ile babam da görücü usulü ile evlenmişler. Zaten onların gençliğinin denk geldiği zaman diliminde görücü usulü –muhafazakâr olsun ya da olmasın- daha yaygın bir evlenme şekli olarak görülüyor.  70’li yılların sonuna doğru evlenen anne ve babam gibi birçok ebeveynin de evlenme hikâyesi görücü usulüne dayanıyor. İstisnalar yok mu, var elbet ama kaidemizi bozmadan görücü usulünü anlatamaya devam ediyorum.


Anne ile babamın görücü usulü evlilik hikâyesi muadilleri ile benzerlik gösteriyor. Annem, damat adayı sıfatı ile babamın da içlerinde olduğu “yüksek görücü usulü heyetine” birkaç kez çay veriyor, sadece çay verme fasıllarındaki girip çıkma süreci içinde annemi gören babam;

-İşte bu benim hayatımın kadını, o la lala, deyip hemen evlenmeye karar veriyor.

Yani yok tabi muhtemelen o la la dememiştir. O kısmı ben uydurdum. 

Ama "yüksek görücü heyeti başkanına" şöyle diyor;
- Bir de sesini duysaydım.

Aracı başkan amca ise babama;
- İstersen birde türkü söylesin, diye mukabelede bulunmuş. Espirik amca.

Zavallı babam o romantik günlerden "bir hoş geldin bile demedi ki sesini duyayım," diyerek bahsediyor. Annemin ise koca görücü heyeti ve dahi babasının yanında elin adamına cilvenaz tarafını gösterecek hali yok ya! 

Görücü usulünün son derce katı kuralları olduğu o günlerde, evlilik "deli" cesaretiyken istatistikler o zamanlarda acayip "deli" bir nüfusun var olduğunu gösteriyor.

Babam sesini bile  duymadığı bu güzel hatunla kaderin itelemesi, meleklerin ettiği romantik dualar eşliğinde bol atraksiyonlu, çoğunluğu mutlu, inmeli çıkmalı ama güzel bir evliliğe adım atıyor.

Onlar ermiş muradına….

O devirde "görücü usulü" evliliğin usulleri böyle.

Günümüze gelirsek; ya da oraya gelmeden....


Aslında bu görücü usulü bir parçada anlatılamayacak kadar uzun olduğundan bir kaç gün sürecek bir yazı dizisi halinde yayınlayacağım.

Bu kısımda ben hazır annemlerin evliliklerini anlatmışken sizden de görücü usulü ile ilgili ne anılar çıkacak çok merak ediyorum. Önce anıları dinleyelim, eskiden günümüze doğru gelelim.

Not: Hatta nabrutvebiz@gmail.com adresine kendi görücü usulü hikayelerinizi yazsanız, ben yazamam ki diyenlerin yazılarını da ben editlesem yayınlasak...

Yorum Gönder

46 Yorumlar

  1. Annem babamı bir saksının ! arkasından görüp aşık olmuş .Tabi dedem o zaman fakir ama gururlu olan babama kızını vermemiş ama annem tam bir sene beklemiş dualar etmiş ill de oooo dıye (içinden) tutturmuş. Bu arada babam çok kız görmüş . Sonunda dönmüş dolaşmış anneme gelmiş . Annem babamı çok severdi . Vefatından bu yana 11 yıl geçti hala her gece gözyaşı doker. Görücü usulü ama degme aşıklara bin basar sevgileri . Şimdi cok degişik 3sene flört edıp 3ay evli kalmıyorlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ne güzel bir hayat hikayesi...
      saksı olayı ise ayrı bir hoş.
      Rabbim rahmeti ile muamele eylesin

      Sil
  2. çevremdeki kızların %90 ı görücü usulü ile evlendi kız oğlana oğlan kıza baktı çok atraksıyonlu bişi yok annemgil hariç :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. annemgil hariç demişsin ama hikayeyi anlatmamışsın

      Sil
  3. Eskiden yapılan görücü usulü evlilikler bir ömür sürecek kadar güvenilir ve güzelmiş. Ancak yeni nesil görücü usulü için aynı şeyi söylemek çok zor maalesef.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. insanlar mı kabulleniş içinde girdiği için böyleymiş acaba diye de düşünüyorum zaman zaman... ama en çok Allah'ın razı olduğu bir evlilik yaptıkları için böyle sonuçlandığını düşünüyorum

      Sil
  4. Çok güzel yazmışsın anneme de okudum :) yazının devamını merakla bekliyoruz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ediyorum annene de hürmetlerimi ilet. bugün yetiştiremedim yarına yazıyı girerim inşallah

      Sil
  5. Çok güzel yazmışsın anneme de okudum :) yazının devamını merakla bekliyoruz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ediyorum annene de hürmetlerimi ilet. bugün yetiştiremedim yarına yazıyı girerim inşallah

      Sil
  6. Yani benim annem ve babam aşık olarak evlenmişler ama şimdi aşk filan hikaye tabi aşk gidiyor sevgi saygı kalıyor geriye..Ben görücü üsulu evlilikten yanayım aşk geçici bir heves doğrusu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. klişe ama çok doğru aşk biter kalanlar ise karın olur.

      Sil
  7. Bir erkeğin nasıl bitmek tükenmek bilmeyen askerlik maceraları varsa benim de en az o kadar görücü maceram var. Beni görmeye gelenlerin sayısını hatırlamıyorum :)) Bu konuda en az bir kitap yazacak kadar malumata sahibim :)) Ve bir görücüyü 10 km öteden tanıyacak kadar da profesyonel :)) bu konuda mütevazi olamayacağım kimse elime su dökemez :))
    Sıdıka versiyonu ev kızları türünün son örneği olduğumdan ben de hikaye çok ama sana sadece ilk görücü maceramı anlatayım :)
    Mevsimlerden yaz, bahçeli bir evimiz var, ilkokulu taze bitirmişim. O zamanlar zorunlu eğitim 5 yıl tabi. Fil tarihinden bir hikaye yani :) Ben 13 yaşındayım. Boy 1.70 ama.. Hala çocuğum. Annem zorla bahçeyi yıkamam ve temizlemem için beni dışarı çıkardı. Anneme kızgınlığımı bahçeden çıkarmaktayım. Acayip agresif bir tarzda iş yaparken, hırçın tavırlarımdan mıdır maharetimden midir :)) bilinmez iki kadın bana doğru yaklaştı. "Annen evde mi kızım?" dediler. Gayet masumane bir eda ile " evet" dedim. Sonra ne ara " Allah'ın emri peygamberin kavline" geçtik anlamadım :)) Akşam annem, babama olan biteni anlatırken ben utancımdan yan odada ağlıyordum..
    Büyük bir travma geçirmiş olabilirm. Belki de bu yüzden evde kaldım kim bilir :)))
    Ha bu arada; annem, o gün beni vermediği için hayatının hatasını yaptığını düşünüyor :))) Haklı galiba..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şey bir dakika ilk okulu bitirince 170 isen şu an boyun kaç acaba:) yok kıskanmadım :DD
      bizde görücü usulü böyle işlemediği için ben neden travma geçirdim ve evde kaldım acaba :DD
      annen haklı o zaman evet dese idi şimdi evlilik yaşında çocukların olurdu :DDDD

      Sil
    2. 4.sınıfta 145Cmdim okuldan iki sene sonra acayip boy attım. 15den sonra pek uzamadim aslında. Ama bir fotoğrafım var ilkokul öğretmenimden daha uzun olduğum. Çok kıskanılâsı bir durum değil bu ya. Hatta travmatik yanları çok olan bir durum bence :-)
      Sen de geçmişe bir yolculuk yap vardır elbet bir sebebi.. Freud öyle diyor yani :-D

      Sil
    3. anlıyorum farklı olmak her zaman sorun yaratır. ama bizim sınıftaki uzun boylu kızlar çok popülerdi mesela :D

      Sil
  8. Merhabalar..Bloğunu bir kaç haftadır takip ediyorum.Tespitlerini ve paylaşımlarını çok beğendim öncelikle yayınların için teşekkür etmek istedim.:)
    Ben ikili ilişkilerde karşı cins veya aynı cins bireylerin birbirlerini tüketmemeleri gerektiğine inanan biri olarak günümüzde de (istisnaları olabilir) görücü usul evliliklerin daha uzun süreli olabildiğini ya da olabileceğini düşünüyorum.Senin paylaştığın güzel örnek gibi benim anne ve babam da görücü usulü evlilik yapmalarına karşın hala birbirlerinin bilmedikleri yönlerini keşfettiklerini gözlemliyorum.Babam annemi görünceye kadar "ben evlenmem" demesine karşın amcamın deyimiyle annemi görünce 360 derece dönen biridir.Birbirleriyle telefonla bile konuşmamalarına rağmen evlilik kararı almaları galiba kaderin en güzel cilvesi.:) Ben de kısaca en yakınımda şahit olduğum görücü usulü bir evlilik öyküsü paylaşmak istedim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba. öncelikle memnun oldum ve çok teşekkür ederim.
      çok tanıdık bir hikaye aslında yani şöyle nedense kader devreye girince ben evlenmem ben onu istemem diyen herkes lafını geri almak zorunda kalıyor...
      Allah daha uzun seneler beraber olmayı nasip etsin annen ile babana.

      Sil
    2. Amin hepimizinkine insAllah.

      Sil
  9. Valla bizimkiler görücü usulü bile değil akrabalar çünkü :DD Annemler söyler eğer bir evde bir kızın erkek kuzenleri çoksa istemeye bile gitmezlermiş nasıl olsa kuzenlerinden biriyle evlendirilir diye hehe

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En sevmediğim evlenme şekli biliyor musun:) yani ne bileyim bizim kuzen ilişkilerimiz çok kardeşçe olduğu için ve hiç öyle şeyler zuhur etmediği için uzak ve değişilk geliyor.

      Sil
    2. Bu durum benim icin de oyle komsum ama annemlerin zamaninda gayet normalmis bu durum :)

      D.S.K.

      Sil
    3. haklısn yani evet o zamanlarda gayet normalmiş

      Sil
  10. Gerçekten yarıdan çoğu böyle oluyor.Annemle babamın ki de babaannem görmüş beğenmiş eve gelmişler babama sırma gibi siyah saçları var yemyeşil gözleri var boyu desen kardeşinden yani halamdan uzun demiş babam şaşırmış siyah saçlı yeşil gözlü emin misin sarı saçlı yeşil gözlü olmasın demiş babaannemde bilmem ki demiş düşünn artık durumu vel hasıl istemeye geldiklerinde çiçeği verecekken babam anneme hanginiz siyah saçlı yeşil gözlü kız demiş annemde sarı saçlı yeşil gözlü var demiş birbirlerine bakıp gülümsemişler ve mutlu son + 4 cocuk ama hicbirimiz anneme benzemiyoruz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. annene benzememe konusu hikayenin en acıklı kısmı olmuş :) ama kalan kısım şahaneymiş.
      nice uzun senelere mutlu olsunlar inşalah.

      Sil
  11. Ne demişler evlinin görücülüğü bekarın çenesini yorar :)

    YanıtlaSil
  12. Ayy yine sevilesi yazıların gelmiş. Nasıl mutlu oldumm :) tam benim merak ettigim ve dinlemekten zevk aldığım konular. Hele eskilerin hikayeleri yok mu? Aile istemiyo diye köyde kaçıran kaçırana. Bir de yaşlılardan dinle ohh nasıl keyfli :)) günümüz hikayelerini de senden dinlemek ayrı zevkli olacak nabrut :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bende yazarken çok eğleneceğim vakit bulursam yazmak için^^
      evet günümüz hikayelerini ben anlatacağım yorumlar senin bahsettiğin tarzda hikayeler bir bak çok eğlenceli.

      Sil
  13. yazın cok hos olmus devamınıbdort gozle beklicem.Beklerken ben de bizimkilerin evliliğini paylaşayım o zaman.
    Sag olsun validem biraz gözü yükseklerde biriymiş o zamanlar.yani tabi gelmis kırk yasına yemyeşil goz simsiyah sac hala aynıysa o zamanki halini düşünemiyorum.zaten neden anneme cekmediysem..(uzun bir iç çekiş)
    Her neyse artık şeker kızımız (annekuşumun lakabı şekerdir bu arada) bi gün alımlı çalımlı pınarın önünden gecerken o sıra su doldurmakta olan babaannişim görmüş bunu "şeker kızım yardım et şu bidonları taşıyalım da seni oğluma alırım büyüyünce" demiş.Tabi o zamanlar babam daha mektepli gozunde de gözlük..Bizim deli hatun yardım şöyle dursun bir de "sizin kör oğlunuza mı kaldım ben " diye çemkirmiş kadıncağıza.
    İki taraf da büyümüş serpilmiş.Babama kız bakılmaya başlanmış.İlk durakda işsiz babam kızı alamayınca dedem yolda eve dönerken "aha şu eve bi ugrayak altı kızları var birini verirler elbet.Bugün bu kızı alak" demiş😂Gösterdiği ev annemlerin malikane tabi.Yarım saat icinde haber yollama faslı bitmis eve buyur edilmiş.E gecen zamanda yaşananlar da silinmiş hafızalardan.İsteme faslında gözükmüş annem bir kere. O da her iki tarafın rızası olsun alacağı adam yahut kadın sağlam mı bi eksiği var mı gorsun diye 😒Fakat annemin babası kzı vermeye gonullu degilmis.Daha genc talibi olur başlığı cok veren olur diye düşünse gerek.anneannem diger odada anneme bunları iletirken annem kendini yırtmış bıktım ev işlerinden verin beni kocaya evlenecem diye.E ne yapsın dedem anlaşmışlar vermis kızı.Bilmem kaç bin 'gayme' de askıda duran dedemim ceketine sıkıştırılmış başlık parası diye.Ha ceketler karışmış para geldiği gibi geri gitmiş orası ayrı😂😂
    Şimdi annem mutlu babamı da cok seviyor babam yine aynı.Allah bozmasın huzurlarını..
    .Peki ben ne dusunuyorum görücü usulü hakkında? Bunu olur da yazını etkilerim diye diger bölümlere saklıyorum.Klavyene sağlık😂😂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yorumlara bir bak tek değilsin. ayrıca bende anneme benzemedim maalesef bir iç de ben çekeyim :)
      Ayyy annen büyük konuşmuş ^^
      Hikaye şahaneymiş. bayıldım. Bunu biraz daha genişletip ceket mevzusunu falan ayrıntıya girip bana mail olarak atar mısın? yayınlayalım. yorumlarda görülmeyebilir ama bu şahane hikayenin blogumda yer almaasını çok isterim eğer sakıncası yoksa tabi...
      cevap bekliyorum senden. kocaman öpüzükler annen ile baban uzun sağlıklı mutlu yıllar diliyorum

      Sil
    2. Ayyy superrr bir hikayee bayildimm :)))

      Sil
  14. Uzunca yazdım ama annemi bekar sanıp babamdan istediklerine de deginemedim ya icime dokundu.Neyse artık hiç olmassa cıtlatmıs oldum.😂😂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bana yazıyı yollamaya karar verirsen bunu da ekle

      Sil
    2. Sanırım seni en cok bu yuzden seviyorum cok ilgilisin her şeyle.cok sagol annem yanımda olsaydı o da cok öperdi seni eminim. Ve evet annemden de iylce detaya glrerek en kısa surede mail atarım :)

      Sil
    3. canımsın. Böyle yüreği güzel insanlara nasıl kayıtsız kalabilirim. mailini gördüm telefondan açamadım şimdi bakacağım^^ çok teşekkür ediyorum.

      Sil
  15. Bizimkilerin de görücü usulü benim çevremdeki herkesin evliliği görücü usulü olduğu için ilginç bir olay aklıma gelmedi doğrusu. Ama çok eğlenceli bir yazı dizisi olmuş devamını merakla bekliyorum
    Bu arada bende bir mimin var ablacım eğer fırsatın olursa..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ilginç hikayeler geliyor okuyunca sizinkilere de sorma ihtiyacı hissedebilirsin :)

      Sil
  16. ooo bizim burda görücü usulu evlilik yapan çok . Hımmm bakım bende hikayeler varmı derinlere iniyim azcık sana bişeyler çıkartabilirmiyim.
    bu arada laf aramızda görücü usulü nişanlandım ben ^_^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ne güzel. Allah'ın razı olduğu bir iş yapmışsın Allah mukafatını versin^^
      hikaye bekliyorum ister amcanın hikayesini daha geniş olarak yaz, ister kendi hikayeni yaz isimsiz yayınlayalım, ama illa bir hikaye yolla benim için ^^

      Sil
  17. Canımcığım döktürmüşsün yine ve toplumumuzun kanayan bir yarasına daha parmağını bastırıvermişsin :))) Annemlerin hikayesine kısacık değineyim madem bende hadi , bizimkiler komşu çocukluları beraber geçmiş köyde okulları hatta sınıfları aynı anneciğim ders çalıştırırmış tembel babama tabi büyüyüp iyice ergenliğe erişince bir mesafe olmuş tabi neyse dedemler (anne tarafından) hacca gidecekmiş o zamanlar 4-5 ay sürüyormuş gidip gelmek evin son bekarı annemi baş göz etmek için en ideal damat adayının babam olduğuna karar vermişler :)) ve dedem küçük dedeme(babamın babası oluyor küçük dede) haber salmış gelsin kızı istesin diye ;) söz kesileceği gün ise annem bir ağıt bir ağıt ben istemem diye demiş ablam girsin yüzüğü ona taksınlar ben ondan sonra alırım :))) istemem yan cebime koy yani olur mu hiç öyle şey tabi yani yüzüğü takmışlar ve dedemler hacca gönül rahatlığıyla gitmişler onlar hacdayken annem dayımların yanında Yenimahalle'de kalmış ve sözlüsüyle hiç görüşmemiş :) ya işte böyle bir başka günde hatırlayabilrsem kendiminkini anlatayım:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kanayan yaralar benim işim dişi sadettin tekasoy olarak :DD
      ayy bu hikayeler benim kalbime dokunuyor hep... dedenler de gidip de dönmemek var diye telaşa düşmüşlerdir. ama işin ilginç yanı damadı kendilerinin seçmeleri :) çok akıllıca :D
      senin hikayeni dinlemeyi ise çoook isterim ama uzun uzun yazsan ve yayınlasam ne güzel olur. kendim merak ettiğimden değil maksat amme hizmeti :P

      Sil
  18. Benim annem ve babam da gorucu usulu evlenmis 70'lerde ve cok mutlular (allah arttirsin).Neyse hikaye ye geleyim annemin dedigine gore o zaman kadinlar cok utangacmis o yuzden birbirlerini fazla gormemisler annem sadece bizim eve geldiklerinde cay yaparken mutfakta tam babami gosteren bir ayna varmis nasil olmus anlamadim ama annem ozaman babami gormus ve birbirlerini begenip evlenmisler.Simdiye kadarda hep birlikteyiz insaalah hep boyle devam eder neyse ben gidip diger kisimlarida okiyim:))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Allah daim etsin. nazarlardan korusun öncelikle.
      demek aynada görmüş. ne değişik hikayeler var. ve o kadar görme ile evlenmeyi kabul etmiş. çok güzel bir hikaye daha teşekkür ediyorum.

      Sil
  19. Sevgili Nabrut bir anda yakın bir dostummuş gibi oldun bir yıldır canım sıkılsa gırıyorum bi bloguna dizi film tavsıyesi alıyorum postlarını okuyorum:)) sıkıntım geciveriyor😊 Şu sıra benimde gündemimde görücüler var mesela yarın görücü gelecek ama ben işte olacağım görücü teyze ben kızınızı biliyorum sizinle bir konuşmak istiyorum demiş😂 Görücü gelecek ama kız yok evde çok güldüm bu duruma. Evlilikle sonuçlanan bir görücü hikayem olursa seninle paylaşacağım inş❤️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne mutlu bana ^^
      vay çok eğlenceli bir şeye benziyor bu hikaye. Umarım evlilikle sonuçlanır da keyifle okuruz.
      bol şans :*

      Sil