Görücü Usulü Evlilik Hakkında Bilinmeyenler

Yazı Dizisi 4. Kısım

Görücü usulü evliliklerden bahsediyoruz ama belki de ilk başta bahsetmem gereken bir husus bugüne kaldı.

"Görücü usulünü kimler tercih eder?"

Görücü usulü denilince birçok kimsenin aklına bundan 50-60 yıl önce uygulanan usuller geliyor. 

Ve bu birçok kimseye göre görücü usulü demek;
Ailenin bulduğu bir kızla/erkekle yine onların mecbur tutmasıyla evlenmek, 
Kızı/oğlanı neredeyse düğün gününe kadar görmemek,  
Aile baskı kurduğu için seçilen bir evlenme yöntemi, 
Köylerde devam eden metropollerde ise cahil kesimin tercih ettiği küçümsenen bir evlenme şeklidir.
Küçümsenen diyorum ama keşke şu anda yeterli gelecek doğru kelimeyi bulabilseydim. Siz boşluklarımı doldurup eksiklerimi tamamlayın lütfen. Ama benimde şurada anlattığım gibi günümüzde görücü usulü evliliklerin zannedilenlerle uzaktan yakından bir alakası yok.

Görücü usulü evlilik dini tercih olarak flört etmeyen, bunun yanı sıra ailelerde küfüv arayan gençlerin yine dini hassasiyetleri yüzünden tercih ettiği bir evlilik şeklidir. Böyle olduğu halde hala bazı kesimlerce bu dini tercih yani görücü ile evlenme usulü küçümseniyor ve çağdışı olduğu iddia ediliyor. Bu usulü küçümseyen kesimin modern ve “çağ-daş” algısı benim yaşayışım ve hatta giyinişim ile de ters düştüğü için ne dedikleri ile hiç ilgilenmiyorum. O yüzden onlara göre çağdışı olan bu evlilik yöntemini, çağlar önce 610 yılında tebliğ olunmaya başlayan ama değişikliğe uğramadan tüm zamanlara hitap eden dinimin bir vecibesi olarak görüyorum. 



Hatta bazıları da var ki, görücü usulü evlilik yaptığı söylemekten utanıyor, hatta evlendikten sonra bunu söylememek adına kendince bir tanışma hikâyesi peyda ediyor. Böyle birçok kimseye de rastladım. Onları bunu yapmaya itenin yukarıda bahsettiğim kişilerin sizden illa bir flört mazisi bekliyor olması. Eğer omurgalı bir duruşunuz yoksa dini seçiminizden utanır hale gelip böyle senaryolar üretmeniz kaçınılmaz hale gelebiliyor. 

Kaldı ki; çok değil yakın tarihimizde de tesettür çağ dışı görülüp tesettürlü kadınlar toplum tarafından dışlanmış, insanlar dinini yaşamaktan utanır hale gelmişti. Dini sorumluluklarımızın aşağılanıp hor görülmesi çok sık karşımıza çıkan bir durum olduğu için görücü usulü hakkında da böyle düşünceler içinde olunmasına şaşırmıyorum. Burada bize düşen bilinçli Müslümanlar olmak.
Kaldı ki; tüm dünyada kör randevu adı ile yayılmaya başlayan görücü usulü evlilik çok yakın zamanda “moda” haline de gelecek. 
Neden mi? 
Çünkü geldiğimiz şu zamanda insanlar birbirine güvenini tamamen kaybetti ve iş, evlilik kurumuna gelince görücü usulünün esasını oluşturan aile garantisi gibi bir dayanak elzem bir hale geldi.

Köylerde kasabalarda hala aile zoruyla ve örfi bir mecburiyet olarak yürütülen görücü usulü de devam etmekte olabilir. Ama bir üst tabakada artık böyle bir şeyin söz konusu olmadığı apaçık ortadadır. Dinimizde de kızın rızası esas olduğu ve kız evet demeden dini nikâh gerçekleşemeyeceği için bu tür zorla yapılan evliliklerin de dinimiz ile asla bağdaştırılmaması gerekir. 

Son olarak demek istediğim şu ki; özellikle doğuda ve dahi köylerde uygulanan "zorla evlendirme" ile dinimizin koyduğu usullerle yapılan "görücü usulü" evliliğin sadece isimleri aynı olup keyfiyetleri tamamen farklı olduğu unutulmamalı, iki usulün sınırları keskin çizgilerle çizilmeli ve bu iki farklı uygulamayı karıştırarak görücü usulü evlilik tü kaka yapılmaktan vazgeçilmelidir.

Yazı dizisinin 
1. kısmı için buraya;
2. kısmı için buraya;
3. kısmı için buraya bakabilirsiniz.

Yorum Gönder

19 Yorumlar

  1. ben geldiiimmmm :D ilk yorumu kapmışımdır umarım :)
    ne utanacam beee ben de görücü usulü evlendim. Hayır biz evlenmeden önce tanışmıştık ta o yüz yüze değil o zamanlar olan MSN ile :D ilk yüz yüze geldiğimizde sözlenmiştik bile.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kapmışsın hihih :)
      böyle sıfır kompleksizliğini dobralığını çok seviyorum.
      Allah bozmasın en zor gününnde bile iyiki bu adamı seçmişim dedirtsin.

      Sil
  2. Çok güzel bir konuya değinmişsin. Biz sevdik evlendikte ne oldu. Ben şimdi saygı yoktu demeye utanıyorum ama görücü usulü diyerek aşağılanan kavramın içinde insanlığın ahlaki değerlerinin temelini barındıran saygı unsuru mevcut. Değer mi değer..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ne güzel söylemişsin üzerine diyecek söz bulamadım.

      Sil
  3. Çok güzel anlatmışsın :)
    Bence görücü usulü, evlilik modası olacak ilerde bence ...
    Neden çağ dışı gözüyle bakılıyor ,
    Dünya ne hallere geldi ya .

    YanıtlaSil
  4. Zannnımca muhafazakar bir kültürü benimsememiş aile modelleri bile kızlarının\oğullarının arkalarından iş (!) çevirmesini istemez buna rağmen görücü usulünün manasını tam olarak anlamadıkları gibi birde antipatik görüyorlar. Böyle bir durundada diyebileceğimiz tek şey de doğal olarak "how can i help you ?" oluyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. benim küçük kardeşim yine çok olgunca bir yorum yaparak beni kendine yine hayran bıraktı. bu yorum üzerine daha ne diyebilirim ki.

      Sil
  5. Her zamanki gibi yine doğru tespitler Nabruttan beklenildiği gibi ^^ :) Görücü usulu nişanlandım ama bunu hiç bir zamanda gizlemedim mesela . Görüşerek evlenme bana ve aileme ters. Tamam aile bakımından da istenilmeyen bir şeydi ama gizli gizli görüşsem kimsenin ruhu duymazdı mesela. Kapımıza gelip kızınıza talibiz deselerdi de son kararı bana bırakırlardı. Yapacak bir şey yok çünkü zaten anlaşmışlar olurdu. Ama o gizli kapaklı işler pek de bana göre değil. ^^
    Bir noktada dediğin çok doğru görücü usulu olunca başka bi dünyadan gelmişsin gibi bakıyorlar insana. Bunun yanında küçük görmede var. Ama hayat öyle bişey ki sen kendin bulursun ve mutlu olmazsın ilerde, o küçük gördüğün görücü usulu evlenen kişiler bir ömür boyu mutluluğu yakalamıştır. Eee ne demişler büyük konuşmamak gerekmiş..
    Bu arada Nabrutum benim beynim durdu sana hikaye yollayacaktım ama aklıma gelen bir hikaye bulamdım hep kısa kısa anlatımlar. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ediyorum ^^
      Ailenden gizlemekten değil Allah'a karşı mahcubiyetinden dolayı o görür diye gizli kapaklı bir şeyler yapmadığını düşünüyorum ^^
      büyük konuşmak ile ilgili dediğin kısım ise tüylerimi diken diken etti. çok haklısın.
      olsun canım benim anlıyorum bazen tıkanırsın düşün düşün aklına gelmez. canın sağolsun düşünmen bile yeter.

      Sil
  6. çok ama çok güzel anlatmışsın, bazıları olayları çok yanlış yerden anlıyor

    Merve'nin evinden

    YanıtlaSil
  7. İşte beklediğim yazı. Düşündüm de ben kendime karşı dürüst değilmişim.

    Yani şöyle; Bende bir ara güya görücü usulü nişanlanmıştım. Ama arkadaşlarımın tamamı belli bir flört döneminden sonra evlendiler. Neyse beraber toplanıp oturunca mutlaka eski defterler açılır ve hepsi flört döneminde yaşadıkları olayları anlatırlardı. İşte o durumlarda nedense kendimi kötü hissederdim. Tam olarak nasıl hissettiğimi biliyorum ama karşılayan kelimeyi bulamadım belki de ezik en doğrusu. Dürüst olmadığım kısma gelirsem normalde ''Ben hiç utanmam. Görücü usulü evlenirsem niye utanayım ki gurur duyarım hatta.'' deyip, nişanlandıktan sonra kendimiz ezik hissettem pek de örtüşmüyor. Üstelik tam manasıyla görücü usulü bile değildi.

    Geçenlerde yine konusu geçti. Dedim ''Bu zamana kadar kim istemeye geldiyse bana D.S.K. ben namazlarımı hiç aksatmam eğer sende öyleysen bu işe ad koyalım vs. bir şey demedi'' dedim. Çünkü namazlarımı dört dörtlük kılan birisi değilim elbette karşıma da öyle birisi gelmez.

    Yani lafın özü konuşurken ''Aslında müslümanlıkta şöyle böyle'' diyorum ama yüzde yüz uymuyorum. Bilip de amel etmiyorum yani. Rabbim bizleri yolundan ayırmasın. İlmimizi arttırsın. Bildiklerimizle amel etmeyi nasip etsin İnşAllah.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok etkilendim yaptığın öz eleştiriden. beni çok derin düşüncelere sevk etti hatta. Allah razı olsun.
      hem zayıflığını ikrar etmek de bir nevi ibadet sayılır. Allah eksiklerimizi tamamlama gücü versin inşallah.
      amin....

      Sil
    2. Asıl senin yazını okudukça kendimden başkası aklıma gelmedi ve bu eleştiriyi yapmam gerekti :) Senden de Allah razı olsun komşum.

      İnşAllah amin komşum.

      Sil
  8. Bu yakında moda olur dediğin gibi.Kore de bile tanışma randevuları oluyor.Japonya ve bir kaç Asya dizisinde de görmüştüm.belki de kültürleri gereğidir onlarda bu yöntem. Ama bazı süslümanlar bu yönteminde suyunu çıkartıyor kendilerine uyarlamaya çalışıyorlar gördüğüm kadarıyla.Neyse yazı dizi çok hoş olmuş.Ellerine ve yüreğine sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çk teşekkür ederim öncelikle.
      süslümanlar :D ne güzel bir tabir :) evet insanlar dini eğip bükmeyi pek seviyorlar :/

      Sil
    2. Bu tabiri takip ettiğim bir face sayfasında gördüm ve bayıldım tesettürden tut dinin bütün ahkamını modaya uyduranlara verilen bir isim.Bizler inşaAllah süslüman değil de hakiki müslüman olabiliriz duası ile yorumumu nihayete erdiriyorum. ;)

      Sil